Tips posters en advertenties

U kunt een poster voor verschillende doeleinden gebruiken. Om een open dag of activiteit aan te kondigen, nieuwe vrijwilligers aan te trekken of om uw organisatie onder de aandacht te brengen.

Voor het vormgeven van uw poster of advertentie kunt u de volgende opzet gebruiken. Belangrijk! Voordat u begint met het ontwerpen van een poster of advertentie moet u eerst even bij de volgende punten stilstaan:

•Zorg dat de lezer zich kan identificeren met de boodschap en de eventuele personen in de illustraties.
•Bedenk van tevoren in wat voor bladen u gaat adverteren. Teksten op social media of in een krant moeten korter zijn om gelezen te worden. Teksten in tijdschriften en dergelijke morgen langer zijn in verband met een langere leesduur.
•Denk altijd vanuit het oogpunt van de lezer.
 

Stappenplan
 

Stap 1 De kop

Bedenk een kop die om de aandacht van de lezer vraagt.

Stap 2: De onderkop

U kunt eventueel onder de kop een onderkop zetten. Deze dient als ondersteuning van de kop.

Stap 3: De hoofdtekst

De hoofdtekst gebruikt u alleen wanneer u een advertentie maakt. U kunt deze tekst eventueel onderbreken met tussenkopjes. Deze hoofdtekst is niet gebruikelijk voor een poster. Een poster moet namelijk in één oogopslag duidelijk maken waar het precies om gaat. Er moeten dus geen grote stukken tekst op staan.

Stap 4: Een invulbon

Bij een advertentie kunt u gebruik maken van een invulbon. Hiermee geeft u de lezer de mogelijkheid rechtstreeks te reageren.

Stap 5: Kaders

De (adres)gegevens van de organisatie en het logo worden vaak in een apart kader geplaatst. Hierdoor zijn deze gemakkelijk terug te vinden.

Stap 6: Illustraties

Illustraties zijn erg belangrijk. Deze trekken de aandacht van de lezer.

Zoek een vacature

Uitgebreid zoeken